Przemienniki częstotliwości Parker AC10, aby spełniały wymagania normy PN-EN 61800-3 („Elektryczne układy napędowe mocy o regulowanej prędkości — Część 3: Wymagania dotyczące EMC i specjalne metody badań”) dla kategorii C1, C2 oraz C3 muszą zostać zamontowane zgodnie z podanymi w instrukcji obsługi zaleceniami.
Dla kategorii C2 oraz C3 urządzenia mogą pracować bez zewnętrznego filtra, zaś w przypadku kategorii C1, dla spełnienia wymagań normy PN-EN 61800-3 taki filtr jest wymagany.
W celu przypomnienia – rozróżniamy dwa typy środowisk:
-
środowisko 1 – środowisko mieszkalno-przemysłowe zasilane z publicznej sieci niskiego napięcia – kategorie C1, C2,
-
środowisko 2 – środowisko przemysłowe z własnym transformatorem sieciowym – kategorie C3, C4,
Jeżeli zaś chodzi o odporność falowników Parker serii AC10 na zakłócenia, według PN-EN 61800-3 spełniają one wymagania dla urządzeń stosowanych w środowisku drugim.
Zalecenia producenta falowników Parker AC10, dla spełnienia wymagań EMC
W celu spełnienia wymagań EMC producent zaleca następujące rozwiązania:
- osobne uziemienie zacisku „0V/signal ground”,
- zastosowanie lokalnego punktu uziemienia, w przypadku występowania w instalacji większej liczby falowników,
- wykonanie połączeń sterowniczych i sygnałowych przy wykorzystaniu przewodów ekranowanych (z ekranem uziemionym od strony przemiennika),
- podłączenie ekranów powyższych przewodów do punktu uziemienia ochronnego przemiennika, nie zaś do zacisków listwy sterowniczej,
- wykonanie połączeń ekranowanych przewodów silnikowych na całym ich obwodzie, w celu zapewnienia niskiej impedancji połączenia,
- stosowanie możliwie najkrótszych przewodów silnikowych,
- w przepadku połączenia uzwojeń silników w gwiazdę zaleca się wykorzystanie jednego przewodu silnikowego do zasilenia kilku silników,
- zachować odstęp co najmniej 25 cm pomiędzy przewodami emitującymi zakłócenia elektryczne, a tymi które są na nie wrażliwe (najlepiej układać je całkowicie oddzielnie),
- przewody wrażliwe na zakłócenia układać prostopadle do przewodów, które te zakłócenia emitują (przewody silnikowe, zasilające),